Trzydniowa wycieczka do Srebrnej Góry klas III – VI

W dniach 15-17 czerwca uczniowie klas III – VI wraz z opiekunami (p. Katarzyną Buczmą, p. Magdą Kłobucką, p. Justyną Rzeczycką oraz p. Agnieszką Mikołajek) pojechali na wycieczkę do Srebrnej Góry – miejscowości położonej na malowniczym Dolnym Śląsku. Na uczestników wycieczki czekało wiele ciekawych atrakcji, mających na celu przybliżenie historii i ciekawych miejsc Ząbkowic Śląskich oraz Srebrnej Góry.

Po drodze do domu wypoczynkowego Pod Fortami, w którym zamieszkaliśmy udaliśmy się do Ząbkowic Śląskich. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Izbę Pamiątek Regionalnych. W salach wystawienniczych prezentowane były: meble, radia, telewizory, dawny sprzęt gospodarstwa domowego. Najwięcej emocji wzbudziła piwnica, w której mieści  się  Laboratorium Doktora Frankensteina. Celem  pomysłodawców było ożywienie ekspozycji muzealnej i podkreślenie tradycji związanej z szalonym doktorem, który pracował w ciemnym, mrocznym pokoju. Mogliśmy również zobaczyć ekspozycję dziwnych i tajemniczych przedmiotów, związanych z legendą o słynnym potworze.  Kolejnym etapem naszej wycieczki była średniowieczna Krzywa Wieża,  która jest jedną z ciekawostek turystycznych Dolnego Śląska. Nazywana jest „śląską Pizą”. Jest to najwyższa krzywa wieża w Polsce – 34 m, a na jej szczyt wiedzie 139 schodów, które bardzo szybko pokonaliśmy i mogliśmy podziwiać wspaniałe widoki. Mieliśmy również okazję zwiedzić Ruiny Zamku. Dowiedzieliśmy się od pana przewodnika, ze zamek został wzniesiony prawie w tym samym miejscu, w którym znajdował się zamek piastowski, wzniesiony około 1290 roku przez księcia Bolka I Świdnicko – Ziębickiego (1278 – 1301), jako twierdza graniczna. Po dotarciu do Srebrnej Góry, zjedliśmy pyszny obiad w naszym pensjonacie (z którego mogliśmy podziwiać przepiękne widoki tej okolicy), mieliśmy chwile czasu by rozpakować walizki. Po krótkim odpoczynku, zjedzeniu kolacji  i ochłonięciu z wrażeń udaliśmy się czerwonym szlakiem do nieczynnej sztolni, w której 300 lat temu wydobywano srebro. Do ciemnego, wąskiego i mokrego korytarza wchodziliśmy w ośmioosobowych grupkach. Uczniowie byli zabezpieczeni kaskami, a drogę oświetlali latarkami.

Drugiego dnia odbyła się wycieczka do twierdzy, gdzie mieliśmy okazję dojechać kolejką turystyczną FortFan Express. Obiekt zwiedzano z przewodnikiem stylowo ubranym w mundur pruskiego żołnierza. Uczestnicy wycieczki uważnie słuchali opowieści o codziennym życiu na służbie  pruskiej armii. Największe atrakcje i ciekawostki kryły przepastne wnętrza twierdzy. Korytarzami przemieszczano się do kolejnych pomieszczeń, w których zgromadzone były eksponaty. Zwiedzanie zakończyło się wystrzałowo, bo przewodnik zademonstrował działanie pistoletu skałkowego, którego wystrzał mógł niejednego ogłuszyć. To jednak nie koniec atrakcji jakie czekały uczestników wycieczki, bowiem popołudniu wybraliśmy się na zorbing – duża kula staczała się z góry z prędkością światła, a ze środka rozlegały się przeraźliwe okrzyki radości i śmiechu. W drodze powrotnej do naszego pensjonatu, udaliśmy się do pizzeri „Stodoła”, by zamówić pizze na wieczorny mecz Polska- Niemcy, do którego nasi zagorzali kibice starannie się przygotowali – ubrali koszulki i czapki z napisem POLSKA, malowali twarze na biało-czerwono, a nawet mieli flagę Polski.

W dzień wyjazdu zaplanowana była największa atrakcja naszej wycieczki – Park Linowy. Po przybyciu na miejsce instruktor zapoznał nas dokładnie z regułami zabawy wspinaczkowej. Po przejściu toru szkoleniowego, uczniowie zaopatrzeni w kaski i niezbędny sprzęt, pokonywali kolejne przeszkody toru dla początkujących. Wszyscy doskonale się bawili, niektórzy zwalczyli swój strach i trasę pokonywali kilka razy. Byli i tacy, którzy chcieli iść na bardziej skomplikowany etap. Wszyscy, z godną pochwały energią, dzielnie pokonywali przeszkody na szlaku, nie zważając na kaprysy pogody. Tego dnia czekała nas jeszcze jedna atrakcja, po obiedzie i spakowaniu się pojechaliśmy do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój. Dzieci poznały historię papieru, obejrzały maszynę papierniczą i poznały kolejne etapy produkcji papieru.

Ta trzydniowa wycieczka na pewno zostanie zapamiętana jako dobrze spędzony czas z rówieśnikami, otaczającą przyrodą i możliwością poznania interesujących miejsc. Był to wyjazd pełen wrażeń, ekstremalnych atrakcji oraz niespodzianek…