KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Anny Jenke w Mrowinach
na lata szkolne 2016-2021
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
- Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. oraz 17 czerwca 2016 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 i Dz. U. z 2016 r. poz. 896 ).
- Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1379 z późn. zm.).
- Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. 1991 nr 120 poz. 526 z późn. zm.)
- Statut Szkoły Podstawowej.
- Program wychowawczy.
- Program profilaktyki.
MISJA
„Mała szkoła dużych szans na sukces każdego ucznia”
Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku, tak, by radzili sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawiali czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości. Pragniemy w sposób najbardziej efektywny i wydajny umożliwiać młodym ludziom wszechstronny rozwój. Będziemy dążyli do rozbudzania ciekawości świata, promowania edukacji czytelniczej i medialnej.
WIZJA
Dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności ludzkiej. Uczymy kochać, szanować, żyć kulturą i tradycją narodu polskiego i regionu. Jednocześnie wychowujemy dobrego, kulturalnego, wykształconego i odpowiedzialnego człowieka, który osiągnie sukces w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym. Uczymy szacunku, współpracy i otwartości do innych narodów europejskich, ucząc obok polskiego innych języków, kultury, geografii itd. Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o swoje środowisko przyrodnicze, w którym żyje. Kształcimy ucznia samodzielnego, odpowiedzialnego, poszukującego i otwartego na wiedzę. Umiejącego korzystać z nowoczesnych źródeł informacji.
PRIORYTETY SZKOŁY:
- wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej,
- wychowanie ku wartościom duchowym i społecznym,
- edukacja europejska,
- wychowanie przez zajęcia rekreacyjno – sportowe i rozwój zainteresowań
- szkoła bezpieczna – walcząca z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmami i przemocą, wymagająca asertywności.
MODEL ABSOLWENTA:
Absolwent Szkoły Podstawowej im. A. Jenke w Mrowinach:
- ma poczucie własnej godności i wartości,
- wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce,
- osoba dobrze wykształcona, otwarta na wiedzę o szerokich kompetencjach społecznych,
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki,
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe,
- godnie reprezentuje rodzinę, tradycje związane z postaciami swoich patronów oraz ojczyznę,
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości,
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować,
- radzi sobie ze stresem,
- jest otwarty na innych, szczery i życzliwy,
- ma poczucie humoru,
- potrafi korzystać i wykorzystywać nowoczesne źródła informacji,
- jest asertywny,
- promuje wartości dobra, piękna i miłości,
- jest kulturalny i odpowiedzialny,
- dba o swoje zdrowie i otoczenie.
Koncepcja rozwoju szkoły w poszczególnych obszarach:
I. Zarządzanie i organizacja
- Sukcesywne wymienianie starych komputerów na nowe, montowanie nowych stanowisk komputerowych dla uczniów i nauczycieli.
- Sukcesywny zakup pomocy dydaktycznych.
- Realizacja programów edukacyjnych, rządowych i unijnych.
- Zatrudnienie w szkole specjalistów: pedagoga, psychologa, logopedy.
- Pozyskiwanie sponsorów na nowe inwestycje.
- Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej oraz zagospodarowanie miejsca istniejącej biblioteki.
- Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble, komputery, sprzęt sportowy i tablic.
- Realizacja Programu Rządowego „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole”.
- Realizacja programów promujących zdrowie, bezpieczeństwo oraz dobre wychowanie.
- Współpraca z OPS-em w zakresie dożywiania uczniów oraz opieki nad dziećmi rodziców pracujących.
- Ścisła współpraca z Radą Rodziców.
- Organizacja nadzoru pedagogicznego i ewaluacji wewnętrznej.
- Zapewnienie uczniom oferty zajęć pozalekcyjnych.
- Przystosowywanie szkoły do zalecanych warunków realizacji podstawy programowej.
- Budowa łącznika między budynkami.
- Wyłożenie kostką dojścia z sali środowiskowej do szkoły.
- Budowa boiska do gier zespołowych.
- Malowanie sal i korytarzy.
- Wyposażenie sali środowiskowej w sprzęt sportowy, zagospodarowanie szatni, zakup rolet na okna.
- Zakup sprzętu audiowizualnego,
- Uzupełnienie księgozbioru.
II. Wychowanie i opieka
- Diagnoza sytuacji i potrzeb wychowawczych.
- Organizacja i udzielanie pomocy pedagogicznej, psychologicznej i logopedycznej uczniom i rodzicom.
- Opieka nad dziećmi z opiniami przez PPP (zajęcia rewalidacyjne).
- Diagnoza i monitoring realizacji obowiązku szkolnego.
- Organizacja opieki w czasie wolnym (świetlica, kółka, zajęcia sportowe, wyjścia edukacyjne, wycieczki).
- Organizacja udziału dzieci w konkursach pozaszkolnych.
- Realizacja działań wynikających z programu wychowawczego szkoły.
- Współpraca z instytucjami działającymi na terenie wsi i gminy: Urzędem Miasta, Klubem Sportowym LZS „Zieloni” Mrowiny, OSP w Mrowinach, Parafią p/w Matki Bożej Królowej Polski w Mrowinach, sołectwem wsi Mrowiny, MOW Mrowiny, GCKiS w Żarowie, OPS w Żarowie, Biblioteką Publiczną Miasta i Gminy Żarów, PIK-em w Żarowie, Komisariatem Policji w Żarowie , Sądem Rejonowym dla Nieletnich, kuratorami sądowymi i PPP.
- Współpraca z rodzicami w celu optymalizacji sprawowania opieki nad dziećmi.
III. Kształcenie
- Umożliwienie uczniom wszechstronnego rozwoju poprzez dostosowanie programów nauczania do możliwości i potrzeb uczniów, stosowanie różnorodnych metod i form pracy oraz prowadzenie szerokiej gamy zajęć pozalekcyjnych.
- Kształcenie umiejętności logicznego myślenia.
- Wprowadzanie nowatorskich rozwiązań programowych.
- Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów.
- Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów przez indywidualizację procesu nauczania.
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania.
- Analizowanie różnymi metodami wyników sprawdzianów. Formułowanie i wdrażanie otrzymanych wniosków.
- Organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami.
- Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez działania sportowe oraz realizację programów promujących zdrowie.
- Podjęcie działań zmierzających do efektywnego wykorzystania godzin wychowania fizycznego,
- Zapoznawanie uczniów i rodziców z ważnymi dokumentami szkoły.
- Wdrażanie do samorządności poprzez działania samorządu uczniowskiego.
- Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki.