PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ANNY JENKE W MROWINACH
Wstęp
Program wychowawczo-profilaktyczny powstał na podstawie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, diagnozy środowiska, obserwacji oraz wniosków z analizy z programu wychowawczego i profilaktyki. Zadania zawarte w programie obejmują zarówno uczniów jak i ich rodziców.
Program w Szkole Podstawowej im. Anny Jenke w Mrowinach kieruje się celami i zasadami zawartymi w Statucie Szkoły i został opracowany w oparciu o następujące akty prawne:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej art. 48 ust. 1 art. 54 ust. 3-4, art 70 ust. 1.
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r – Prawo Oświatowe
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (Dz. U. Z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 54 ust. 2 pkt 1.
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. Z 1991 r. Nr 120, poz. 526, z późn. zm., art. 33)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, art. 6 (Dz.U. z 2007r. 247, pozycja 1821 z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 oraz z 2018 poz. 1679)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 oraz 2018 poz. 214)
- Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 maja 1998r. w sprawie przeciwdziałania i zwalczania zjawisk patologicznych wśród nieletnich (M.P.1998 nr14 poz. 207)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 nr 6 poz. 69, z zm.)
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (Dz. U. z 2016, poz. 487 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 poz.1643 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 2014 poz. 395 ze zm.).
- Statutu Szkoły
MISJA
„Mała szkoła dużych szans na sukces każdego ucznia”
Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku, tak, by radzili sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawiali czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości, stojąc jednocześnie na straży wolności, moralności i etycznych zachowań. Pragniemy w sposób najbardziej efektywny i wydajny umożliwiać młodym ludziom wszechstronny rozwój. Będziemy dążyli do rozbudzania ciekawości świata, promowania edukacji czytelniczej i medialnej.
WIZJA
Dążymy do wychowania ucznia mającego świadomość, że jest członkiem społeczności ludzkiej. Uczymy kochać, szanować, żyć kulturą i tradycją narodu polskiego oraz regionu. Szczególną rolę przywiązujemy do patriotyzmu i tego, by uczeń znał i szanował symbole narodowe. Jednocześnie wychowujemy dobrego, kulturalnego, wykształconego i odpowiedzialnego człowieka, który osiągnie sukces w życiu rodzinnym, społecznym i zawodowym. Uczymy szacunku, współpracy i otwartości do innych narodów europejskich, dając możliwość poznania obok języka polskiego innych języków, kultury, geografii itd. Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o swoje środowisko przyrodnicze, propagującego zdrowy i ekologiczny styl życia. Kształcimy ucznia samodzielnego, odpowiedzialnego, poszukującego i otwartego na wiedzę. Zwracamy uwagę na to, by uczeń potrafił właściwie i z pożytkiem korzystać z najnowszych osiągnięć cywilizacyjnych.
PRIORYTETY SZKOŁY:
- wychowanie patriotyczne i regionalne ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia poczucia tożsamości narodowej,
- wychowanie ku wartościom duchowym i społecznym,
- edukacja europejska,
- wychowanie przez zajęcia rekreacyjno – sportowe i rozwój zainteresowań,
- szkoła bezpieczna – walcząca z używkami, nałogami, agresją, wulgaryzmami i przemocą, wymagająca asertywności.
- Krótka charakterystyka środowiska
Zbiorowość uczniowska nie jest jednolita. Uczniowie pochodzą z rodzin o zróżnicowanym statusie społecznym i różnych stylach wychowania, posiadających różne warunki materialne, lokalowe i społeczne. Są wśród nich uczniowie pochodzący z rodzin zaniedbanych, niewydolnych wychowawczo i patologicznych. Środowisko to nie jest małe, ale bardzo dobrze rozpoznane przez pedagogów, psychologa i wychowawców klas.
III. Ustalenie wartości uznawanych przez społeczność szkolną
Szkoła działa, opierając się na przyjętych wartościach i społecznie akceptowalnych normach, wzmacniania, wspiera i rozwija je w społeczności szkolnej. Do wartości tych należą:
1.Wzajemne wspieranie i współdziałanie oraz współodpowiedzialność za siebie i innych.
2.Równe szanse wszystkich uczniów na osiągniecie sukcesu i realizację własnych aspiracji i celów.
3.Rozwiązywanie problemów bez użycia siły, komunikacja bez przemocy.
- Umiejętności kulturalnego wyrażania się i stosowania poprawnej polszczyzny.
5.Dbałość o odpowiedni klimat i kulturę nauki.
6.Budowanie poczucia bezpieczeństwa w społeczności szkolnej.
7.Szanowanie godności i nietykalności swojej i innych.
8.Pielęgnowanie narodowej kultury, tradycji i religii.
9.Budowanie postaw patriotycznych młodego Europejczyka i Polaka
10.Traktowanie oparte na uczciwości, zaufaniu i odpowiedzialności.
11 Znajomości reguł i respektowanie ich w kontaktach międzyludzkich.
- Wskazywanie wzorców postępowania (rodzina, nauczyciele).
- Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej im. A. Jenke w Mrowinach:
- ma poczucie własnej godności i wartości,
- jest osobą otwartą, dobrze wykształconą, która zdobytą wiedzę i umiejętności potrafi zastosować w praktyce,
- charakteryzuje się szerokimi kompetencjami społecznymi i zdolnościami interpersonalnymi,
- jest dobrze przygotowany do następnego etapu nauki,
- szanuje wielowiekowe dziedzictwo kulturowe,
- godnie reprezentuje rodzinę, tradycje związane z postaciami swoich patronów oraz kocha swoją ojczyznę i szanuje symbole z nią związane,
- odróżnia dobro od zła w oparciu o uniwersalne wartości,
- rozumie innych i potrafi z nimi współpracować, jest przy tym szczery i życzliwy, umie nawiązać trwałe relacje międzyludzkie,
- radzi sobie ze stresem,
- ma poczucie humoru,
- mądrze i umiejętnie korzysta z najnowszych osiągnięć technologicznych, mając świadomość pożytków i zagrożeń z nimi związanych,
- jest asertywny, potrafi skutecznie odmawiać
- promuje wartości dobra, piękna i miłości,
- jest kulturalny i odpowiedzialny,
- dba o swoje zdrowie i otoczenie, jest wolny od używek,
- zna patrona swojej szkoły i reprezentowany przez niego system wartości,
- Cele ogólne
1.Rozwijanie kultury osobistej oraz postaw patriotycznych i obywatelskich, uwrażliwienie na dobro wspólne.
2.Rozbudzanie więzi z rodziną i pomoc rodzinie w wychowaniu.
3.Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą.
4.Kształtowanie postaw społecznych.
5.Rozwijanie kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
6.Rozbudzanie ciekawości poznawczej i motywacji do nauki oraz odkrywania własnych talentów.
7.Wspieranie rozwoju emocjonalnego.
8.Rozwój działalności sportowej i rekreacyjnej.
9.Edukacja prozdrowotnej i proekologicznej.
- Profilaktyka uzależnień i zachowań ryzykownych.
- Upowszechnianie czytelnictwa.
- Propagowanie działalności wolontarystycznej.
- Cele szczegółowe
Uczniowie:
- Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz umacnianie więzi ze społecznością lokalną,
- Wyrabianie szacunku do tradycji, poszanowanie świąt narodowych i rozwijanie zainteresowania kulturowymi wartościami regionu,
- Kształtowanie postaw wyrażających szacunek do innych ludzi, respektowanie ich praw, kształtowanie świadomości odmienności, zapobieganie dyskryminacji,
- Zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju,
- Uwrażliwienie na kwestie moralne, mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania;
- Dbałość o język i kulturę wypowiadania się;
- Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej, poprzez kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania,
- Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów,
- Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących
i autorytetów oraz wartości rodziny w życiu człowieka, - Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji,
- Budowanie poczucia własnej wartości, podtrzymywania ciekawości poznawczej, rozwijania kreatywności oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania,
- Rozwój zainteresowań i pasji uczniów oraz poszerzenie autonomii i samodzielności,
- Popularyzowanie aktywnych form spędzania czasu wolnego,
- Propagowanie działalności wolontarystycznej poprzez wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób, rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych, uwrażliwienie na ludzkie problemy,
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia w kontekście zdrowia fizycznego i psychicznego,
- Świadomość odpowiedzialności za własne zdrowie,
- Kreowanie zachowań i postaw proekologicznych poprzez rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku,
- Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia,
- Zapobieganie uzależnieniom poprzez działania edukacyjne, informacyjne, wychowawcze i profilaktyczne.
Rodzice:
- współdecydują o celach wychowawczych szkoły, biorą udział w planowaniu i organizowaniu życia wychowawczego uczniów,
- uświadomienie rodzicom ich roli w kształtowaniu właściwych postaw u dzieci,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wychowanie młodego człowieka,
- współdziałają w sprawach kształcenia uczniów,
- uzyskują pomoc w sprawach wychowania od wychowawców, nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego, dyrektora szkoły,
- uzyskują rzetelne informacje o uzależnieniach i ich wpływie na funkcjonowanie organizmu,
- poznają ofertę pomocy specjalistycznej.
Nauczyciele:
- Tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój ucznia, proces jego uczenia się i przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- Kształtowanie hierarchii systemu wartości;
- Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- Kształtowanie właściwych stosunków pomiędzy uczniami, opierające się na tolerancji i poszanowaniu godności osobistej,
- Rozwijanie umiejętności wykorzystywania mediacji i negocjacji w sytuacji rozwiązywania konfliktu,
- Kształtowanie u uczniów umiejętności w zakresie samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- Modelowanie postaw patriotycznych prozdrowotnych i proekologicznych
- Rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej,
- Wzmacnianie kompetencji wychowawczych rodziców,
- Szerzenie wiedzy wśród rodziców i uczniów na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawanie wczesnych objawów używania środków uzależniających,
- Udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i rodziców,
- Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny obejmuje następujące wytyczne polityki oświatowej państwa na roku szkolnym 2020/2021:
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół zaplanowano działania wychowawcze dotyczące istotnych problemów społecznych (zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska), które w szczególności powinny być realizowane podczas zajęć z wychowawcą.
VII. Plan działań wychowawczo-profilaktycznych
Lp. | STREFA: Zdrowie- edukacja zdrowotna | Sposób realizacji | Odpowiedzialne osoby | Terminy |
Zadanie do realizacji | ||||
1. | Współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia. | – zebrania z rodzicami,
– konsultacje indywidualne i telefoniczne, – zajęcia otwarte, – imprezy szkolne i klasowe: “Dzień Zdrowego Żywienia- każdy piątek, zamknięty sklepik szkolny”. – zajęcia z udziałem rodziców, – pedagogizacja rodziców, – spotkania z specjalistami |
Wychowawcy klas, specjaliści | Według kalendarza imprez, cały rok |
2. | Zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego odżywania się. Propagowanie zdrowego stylu życia. Wdrażanie uczniów do aktywności ruchowej, aktywnego spędzania czasu wolnego. | -pogadanki w zespołach klasowych
-udział w konkursach -gazetki szkolne -organizacja wycieczek -organizacja długiej przerwy z uwzględnieniem ćwiczeń ruchowych (czwartki) -udział w zajęciach i konkursach sportowych -udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych -Światowy Dzień Zdrowia – 7 kwietnia -spotkania z pielęgniarką szkolną -spotkanie z kosmetyczką (dla uczennic) “Jak dbać o cerę”? – Olimpiada Sportowa “Maluchy na Start”, -oferta dla uczniów zajęć sportowych (w tym: SKS, zajęcia sportowe, Program „Szkolny Klub Sportowy”, “Umiem pływać”) -udział w programie “Szklanka mleka” |
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog | Według kalendarza imprez, cały rok |
3. | Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu. | – spotkania ze specjalistami: dietetyk, stomatolog, pediatra, prozdrowotnym,
– gazetki szkolne i klasowe promujące zdrowie, oglądanie filmów edukacyjnych, -udział w programach: „Szklanka mleka” i innych promujących zdrowy styl życia |
Wychowawcy klas,
nauczyciele przedmiotowi, pielęgniarka E.Mossoń |
Według kalendarza, według potrzeb, cały rok
|
4. | Wyrabianie nawyków higienicznych oraz porządkowych. Dbałość o estetykę wykonywanych prac. | -wyrabianie nawyku mycia rąk,
-fluoryzacja, -zajęcia poświęcone zdrowiu i higienie w ramach treści programowych, – zajęcia dla dziewcząt „Między nami kobietami” – prelekcja na temat dojrzewania – dbanie o porządek w sali lekcyjnej -wykonywanie gazetek klasowych- konkurs na najlepszą gazetkę – zwracanie uwagi na estetykę zapisu w zeszytach lekcyjnych – sprawdzanie podstawowych przyborów szkolnych u uczniów -konkurs na najładniejszy zeszyt przedmiotowy |
Wszyscy nauczyciele, pielęgniarka, zaproszeni specjaliści | Zgodnie z kalendarzem imprez |
5. | Przygotowywanie do udzielania pierwszej pomocy | -prezentacja filmów dotyczących pierwszej pomocy
-organizacja zajęć na godzinach z wychowawcą oraz w świetlicy szkolnej -szkolenie z specjalistą “Jak zachować się w sytuacji zagrożenia” -spotkania z pielęgniarką szkolną -szkolenie dla uczniów z posługiwania się numerami alarmowymi, nauka formułowania komunikatów o pomoc Policji, Pogotowia Ratunkowego oraz Straży Pożarnej |
Pedagog, wychowawcy | Cały rok |
6 | Poszerzenie wiedzy rodziców, nauczycieli, wychowawców i uczniów na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów | – analiza orzeczeń i opinii PPP
– spotkania z rodzicami w celu przekazania spostrzeżeń – ewaluacje zajęć w ramach ppp -rady szkoleniowe -konsultacje z pielęgniarką |
wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
pielęgniarka |
Wrzesień
Zgodnie z kalendarzem |
Lp. | STREFA: Kultura – wartości, normy, wzory zachowań | Sposób realizacji | Odpowiedzialne osoby | Terminy |
Zadanie do realizacji | ||||
1. | Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia. Informowanie uczniów o konsekwencjach prawnych, społecznych różnych zachowań. Zwracanie uwagi na przestrzeganie norm i zasad obowiązujących w szkole. | -zapoznanie uczniów ze Statutem Szkoły,
-zapoznanie uczniów z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły, -tworzenie kontraktów klasowych, -informowanie uczniów o procedurach obowiązujących w szkole, -wybory samorządu klasowego i szkolnego, – gazetki klasowe, -zajęcia „odpowiedzialność młodzieży w świetle prawa”- kl VII, I VIII spotkanie z policjantem -zwracanie uwagi na bezpieczeństwo uczniów na przerwach, – prowadzenie pogadanek na godzinach wychowawczych na temat BHP -zasady przebywania w świetlicy szkolne – zapoznanie z procedurami postępowania w sytuacjach kryzysowych |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog
Zespół ds. bezpieczeństwa i procedur |
Wrzesień
Zgodnie z kalendarzem |
2. | Wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną. | – godziny wychowawcze
– wychowanie regionalne, – podtrzymywanie lokalnych tradycji i zwyczajów, – apele szkolne, – wycieczki – działalność SU – piknik rodzinny – promocja szkoły w mediach lokalnych – prowadzenie strony internetowej szkoły oraz konta na fb. – “Festiwal piosenki: Zielono mi!” |
wychowawcy, pedagog, nauczyciele, psycholog, rodzice – nauczyciele – administrator szkoły | Cały rok/ według kalendarza imprez |
3 | Angażowanie uczniów we współorganizowanie imprez kulturalnych oraz uroczystości szkolnych oraz pozaszkolnych. Angażowanie uczniów i wychowanków w procesy podejmowania decyzji w szkole i placówce, aktywizacja samorządów uczniowskich i innych form działalności uczniowskiej. | –apele i uroczystości szkolne,
– dyskoteki szkolne -wzmocnienie roli przewodniczącego szkoły (prowadzenie apeli, udział w pasowaniu) udział w lokalnych wydarzeniach (np. „Narodowe czytanie”, „Dzień Godności”, „Święto Niepodległości” -konkursy (praca uczniów w komisjach oceniających). Wybory “Miss Wiosny” – tworzenie kontraktów, kodeksów |
uczniowie pod opieką opiekuna SU i wychowawców
opiekun sztandaru A. Żydek |
Cały rok/ według kalendarza imprez |
4 | Wdrażanie do poszanowania więzi rodzinnych i tradycji świątecznych | -obchody klasowego: Dnia Kobiet, Dnia Chłopca, Dnia Dziecka, Dnia Babci i Dziadka, Dnia Mamy i Taty – Wigilia klasowa -Poczta walentynkowa – Tradycje Świąt Wielkanocnych, | Wszyscy nauczyciele | Zgodnie z kalendarzem |
5 | Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów. Wdrażanie do kulturalnego zachowania oraz szacunku dla innych. | -udział społeczności szkolnej w uroczystościach patriotycznych szkolnych i pozaszkolnych
– utrwalenie hymnu szkoły, hymnu narodowego i innych pieśni patriotycznych – warsztaty na temat kulturalnego zachowania, zajęcia na godzinach oraz zajęciach technicznych – Dzień Życzliwości – 21.11 -podczas comiesięcznego oceniania brać pod uwagę zachowanie uczniów podczas zajęć lekcyjnych, -praca na podstawie scenek, tak by wskazać uczniom na ważność kulturalnego zachowania i okazywania szacunku, |
Wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, nauczyciel techniki,
pedagog |
Zgodnie z kalendarzem imprez
Listopad |
6 | Wzbudzanie w dzieciach poczucia obowiązku systematycznego uczęszczania do szkoły. Wskazywanie na związek między wysoką frekwencją a wynikami nauczania. Uświadamianie uczniom wpływu systematycznego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych na poczucie przynależności do klasy. | – bieżące monitorowanie frekwencji uczniów, informowanie rodziców (wykonanie telefonu do rodzica) o nieobecności ucznie tego samego dnia,
-egzekwowanie usprawiedliwień i zwolnień z zajęć z podaniem przyczyny nieobecności, – wyjaśnianie z uczniami i rodzicami częstych nieobecności na wybranych lekcjach – minimalizowanie lęków wynikających z trudności w nauce, organizowanie pomocy rówieśniczej, możliwość nadrobienia zaległości edukacyjnych na świetlicy szkolnej |
nauczyciele, wychowawcy
pedagog
|
Systematycznie/ cały rok szkolny |
7 | Rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej | -udział w akcjach charytatywnych „WOŚP”, -pomoc zwierzętom w schronisku
-zbieranie nakrętek oraz baterii – okolicznościowe wizyty Domu Krótkiego Pobytu w Mrowinach |
Samorząd Uczniowski,
wychowawcy |
Cały rok |
8 | Tworzenie warunków do uspołeczniania szkoły i placówki i poszerzania współpracy z instytucjami i podmiotami, które mogą wspierać działania szkoły i placówki w środowisku lokalnym. | – współpraca ze środowiskiem lokalnym: Parafia, Rada Sołecka, Sołtys, Straż Pożarna, Gminne Centrum Kultury i Sportu, Miejska Biblioteka w Żarowie, OPS Żarów, | Dyrektor, wychowawcy klas, nauczyciel bibliotekarz | Kwiecień
Cały rok, według potrzeb |
Lp. | STREFA: Relacje – kształtowanie postaw i umiejętności | Sposób realizacji | Odpowiedzialne osoby | Terminy |
Zadanie do realizacji | ||||
1 | Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli,wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami. | – zajęcia integracyjne zespołów klasowych (
– zabawy szkolne (andrzejkowa, noworoczna) – zadania projektowe – zachęcanie rodziców do współorganizowania i uczestnictwa we wspólnych wyjazdach i imprezach szkolnych – warsztaty/rada szkoleniowa dla nauczycieli |
Wychowawcy klas
rodzice
Nauczyciele przedmiotowi i edukacji wczesnoszkolnej. |
Cały rok/ według kalendarza imprez |
2. | Uczenie tolerancji i szacunku do drugiego człowieka | – godziny wychowawcze
– udział w akcjach „Na niebiesko dla autyzmu” 1 kwietnia – gazetki szkolne -Dzień Kropki 15 wrzesień |
wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog, psycholog |
Wrzesień Kwiecień |
3 | .Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów.
Kształtowanie umiejętności pozytywnego myślenia o sobie. Praca z uczniem zdolnym. Budowanie pozytywnej samooceny uczniów. Kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji. |
– warsztaty, godziny wychowawcze, zajęcia indywidualne, rozmowy
– wzmacnianie mocnych stron uczniów pochwałami, – przydzielanie dzieciom zadań, które pozwolą im wykazać się swoimi umiejętnościami i zdolnościami -udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania -przygotowywanie uczniów i ich udział w konkursach i zawodach -prezentacja umiejętności na forum klasy i szkoły, przed rodzicami, nap. Wystawy prac uczniów, lekcje i zajęcia uczące radzenia sobie ze stresem, złością (g.wych) |
Wychowawcy klas, nauczyciele, rodzice | Cały rok |
4 | Zaznajomienie uczniów z przyczynami zachowań agresywnych oraz kształtowanie umiejętności przeciwdziałania im oraz panowania nad swoimi emocjami. Uczenie dzieci konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i problemów | -zajęcia warsztatowe,
-pogadanki – zajęcia na lekcjach wychowawczych – spotkania z psychologiem/pedagogiem -wzmożony nadzór nad dyscypliną w klasie -współpraca z poradnią pp |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele | |
5 | Rozwijanie umiejętności komunikowania się. Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych poglądów, myśli i uczuć w sposób możliwy do zaakceptowania. | – praca w grupach w czasie lekcji (umożliwienie uczniom wejście w różne role),
– zajęcia indywidualne – zwracanie uwagi na to jak dzieci porozumiewają się między sobą podczas przerw (kultura słowa i zwroty grzecznościowe) – tematyka wynikająca z realizacji podstawy programowe – stosowanie technik mediacyjnych
|
pedagog, psycholog, wychowawcy, nauczyciele | Cały rok |
6 | Doradztwo zawodowe. Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.
Edukacja finansowa. |
-realizacja zajęć z wychowawcą z zakresu doradztwa zawodowego
– -ankiety, testy badające zdolności i preferencje zawodowe; -współpraca z poradnią pp – spotkania z zaproszonymi gośćmi, specjalistami i doradcami zawodowymi pracujących w Poradni Urzędzie Pracy; – udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych przez szkolnego doradcę zawodowego; – wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na temat oferty szkół – realizacja projektu edukacyjnego: Kokosza, grosz do grosza
|
Nauczyciel doradztwa zawodowego, nauczyciele, pedagog, psycholog | Cały rok |
Lp. | STREFA: Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykowanych/problemowych | Sposób realizacji | Odpowiedzialne osoby | Terminy |
1 | Poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach. | – udział w Konkursie „Turniej wiedzy o bezpieczeństwie i zagrożeniach” (w tym współpraca z Policją, Strażą Pożarną, OPS)
– udział w szkoleniach dotyczących pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z psychoterapeutom uzależnień – wewnątrzszkolne formy doskonalenia – spotkanie z policjantem – spotkanie z terapeutą uzależnień – współpraca z OPS w Żarowie, GKRPA (Gminną Komisją rozwiązywania problemów alkoholowych) – współpraca z Kuratorami Sądowymi, asystentami rodzin -udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej (gazetki, ulotki, plakaty) -udział w konkursach o charakterze profilaktycznym -korzystanie z ofert DODN – współpraca z Biblioteką Pedagogiczną – konsultacje z metodykiem |
Koordynator, pielęgniarka, wychowawcy klas
E.Mossoń
Pedagog, psycholog
|
Według kalendarza imprez
Cały rok
Na bieżąco |
2 | Udzielanie wsparcia uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, materialnej, rodzinnej | – pomoc finansowa (wyprawki, itp.)
-pomoc specjalistyczna (pedagog, psycholog), – psychoedukacja rodziców, – współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodzin |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog | Cały czas |
3 | Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci | – znajomość procedury zakładania Niebieskiej Karty na wypadek takiej potrzeby
-uważna obserwacja uczniów – współpraca ze środowiskiem rodzinnym ucznia- konsultacje, zebrania |
Wychowawcy, pedagog | Cały czas
Harmonogram zebrań i konsultacji |
4 | Kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego użytkowania internetu | – pogadanki na lekcjach wychowawczych, na zajęciach informatyki realizacja tematyki na innych lekcjach wynikająca z podstawy programowej
– prezentacje multimedialne – obchody Dnia Bezpiecznego Internetu (11 luty) – pogadanki na temat cyberprzemocy – prelekcje podczas zebrań z rodzicami , -informacje dla rodziców zarówno na tablicy szkolnej jak i na stronie internetowej szkoły – korzystanie z platform cyfrowych i komunikacyjnych (Discord, Messenger, Librus) |
Wychowawcy, pedagog
specjaliści |
Zgodnie z kalendarzem/
Według potrzeb
Luty |
5 | Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole | -ankiety, rozmowy z uczniami, nauczycielami i rodzicami,
– analizowanie wpisów na temat zachowania uczniów – wyszczególnienie czynników chroniących i czynników ryzyka – skrzynka problemów zgłaszanych przez uczniów |
wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele
|
II semester
Cały czas |
6 | Zapobieganie kontaktom uczniów z substancjami psychoaktywnymi, środkami odurzającymi, środkami zastępczymi, nowymi substancjami psychoaktywnymi, nikotyną, dopalaczami, napojami energetyzującymi | – pogadanki,
– konkursy – rozwijanie współpracy z instytucjami promującymi zdrowy styl życia i oferujących pomoc w zakresie profilaktyki uzależnień. – systematyczny rozwój współpracy z rodzicami, Radą Rodziców w zakresie profilaktyki. -wybrane program profilaktyczne – Dzień Walki z Depresją – 23.02 |
nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka szkolna, zaproszeni goście, rodzice, pedagog, psycholog |
Zgodnie z kalendarzem
Luty |
7 | Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się na drogach. Dbanie o bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw lekcyjnych, zajęć oraz innych zajęć po lekcyjnych. | pogadanka,
– praktyczne ćwiczenia poruszania się zgodnie z zasadami ruchu drogowego (najbliższe okolice szkoły), – konkursy – tworzenie kodeksów klasowych. – filmy, prezentacje o ruchu drogowym, – realizacja treści programowych na lekcjach techniki (udzielnie pierwszej pomocy oraz bezpieczeństwo w ruchu drogowym) |
wychowawcy, n-le, pedagog, psycholog | Cały rok szkolny |
8 | Dbanie o prawidłowy przepływ informacji między rodzicami a wychowawcą. | -informowanie rodziców o zasadach zwalniania uczniów do domu
-przekazywanie informacji o pozostaniu dziecka dłużej w szkole (nap. na świetlicy) -informowanie o ważnych zmianach w planie lekcji lub organizacji dnia (e-dziennki, telefon) |
wychowawcy | Cały rok szkolny |
VIII. Oczekiwane efekty
Uczeń:
- Demonstruje swoje talenty, potrzeby, zainteresowania.
- Rozwija myślenie twórcze i twórczo rozwiązuje problemy.
- Jest doceniany i szanowany w szkole.
- Interesuje się własnym zdrowiem, problematyką zdrowotną i podejmuje różne działania promujące zdrowy styl życia.
- Uczy się obcowania z przyrodą i dbałości o środowisko.
- Rozwija działalność samorządową w klasie i szkole, odważnie formułuje swe myśli, sądy, opinie i pragnienia.
- Wyrabia nawyki bezpiecznych zachowań i przestrzegania norm społecznych.
- Uczy się poczucia przynależności do szkoły, do „małej ojczyzny”, tożsamości narodowej i przynależności do wspólnoty europejskiej.
- Wzmacnia wiarę w sens działania, ma poczucie współdecydowania i współodpowiedzialności za środowisko szkolne oraz poczucie sprawstwa.
- Uczy się dla siebie i własnego rozwoju.
- Ćwiczy asertywność, kontroluje zachowania i reakcje.
- Zdobywa doświadczenie i nowe umiejętności.
- Pokonuje trudności i osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości, potrzeb i zainteresowań. Zmniejszy się wskaźnik występowania agresji, konfliktów przemocy.
- Posiadają wiedzę na temat uzależnień, ich negatywnych skutków oraz konsekwencji prawnych.
Rodzice:
- Usystematyzują swoją wiedzę na temat uzależnień , mechanizmów agresji i przemocy oraz zdrowia psychicznego dzieci.
- Skorzystają ze wsparcia instytucji specjalistycznych.
- Rodzice wspierają szkołę w procesie wychowawczym.
- Uczestniczą w pedagogizacji.
Nauczyciele/wychowawcy
- Podwyższą swoje kompetencje wychowawcze i profilaktyczne.
- Wychowawca na każdy rok szkolny opracuje na podstawie Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego plan działań wychowawczych i profilaktycznych dla swojej klasy.
- Zaangażuje się w działania edukacyjne, prozdrowotne, proekologiczne, profilaktyczne i wolontarystyczne.
- Wdraża poznawanie historii, kultury, tradycji szkoły, miasta, regionu, kraju oraz wartości kultury europejskiej.
- Sposoby ewaluacji
Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły nie jest dokumentem zamkniętym, ulega zmianom wraz ze zmieniającymi się potrzebami. Jest zapisem oczekiwań i przewidywań, dotyczących efektów wychowania szkolnego. Analiza jego skuteczności będzie polegać na bieżącym monitorowaniu i cyklicznej ewaluacji. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie poddawany ewaluacji na koniec każdego roku szkolnego poprzez różne narzędzia badawcze, m. in.: rozmowy, wywiady, obserwacja, ankiety, debaty, opinie uczniów i rodziców, metody socjometryczne, wnioski z ewaluacji będą przedstawiane Radzie Rodziców, Samorządowi Uczniowskiemu, Radzie Pedagogicznej, a planowane zmiany zatwierdzane na RP.
Rada Pedagogiczna w porozumieniu z radą rodziców uchwaliła program wychowawczo – profilaktycznego szkoły podczas zebrania rady pedagogicznej w dniu 14.09.2020 r.
Rada Rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwaliła program wychowawczo – profilaktycznego szkoły w dniu 14.09.2020 r.
Samorząd Uczniowski pozytywnie zaopiniował program wychowawczo – profilaktyczny do realizacji w roku szkolnym 14.09.2020 r.